Ga naar de inhoud

Summercamp Heino, Dinoland Zwolle en Elbobus meer conversies helpen genereren

Introductie

Ik kreeg de kans om voor o.a. Summercamp Heino, Dinoland Zwolle en Elbobus te werken. Ik was hierbij de enige verantwoordelijke  voor hun online activiteiten.

Project duration Type Role Deliverables
1.2.2023 – 31.7.2023
Tijdelijk werk
Designer & marketeer
Social media posts
6 maanden
landingspagina’s, plan
website
Woodlandgolf-home

Plan

Een belangrijk onderdeel van mijn werkzaamheden was het maken van marketingplannen voor de drie bedrijven (Summercamp Heino, Dinoland Zwolle, Elbobus). Deze plannen omvatten een analyse van de huidige situatie, het bepalen van een startpunt, het opstellen van concrete doelen en een plan om deze te bereiken.

Analyse
Om te beginnen verzamelde ik data uit verschillende bronnen. Helaas werd conversie niet goed gevolgd tot ik dit zelf implementeerde. Voor verkoopinzichten raadpleegde ik een collega. Ik gebruikte tools zoals Google Analytics 4, Search Console en Hotjar (geïmplementeerd op dag één) voor inzichten in gebruikers, technologie en verkeer. Daarnaast analyseerde ik de vacatures bij Summercamp.

Belangrijke inzichten uit de analyse:

  • Gebrek aan call-to-actions (CTA’s).
  • Onvoldoende duidelijke conversiepaden.
  • Lange formulieren die de gebruikerservaring belemmeren

 

Startpunt
Ik vergeleek data uit verschillende periodes in 2022 en 2023, gericht op conversies, SEO, Google Ads, (betaalde) sociale media en e-mail. Dit hielp mij om realistische doelen te stellen en verbeterpunten te identificeren. Ook analyseerde ik concurrenten.

De primaire focusgebieden waren:

  • SEO
  • Google Ads
  • Betaalde sociale media

 

Doelen
Ik gebruikte verkoopgegevens van een collega om doelen te stellen, maar moest schattingen maken over conversiebronnen en -waarden. Hiermee kon ik berekenen hoeveel conversies nodig waren om de beoogde groei te behalen.

 

Creatie van een nieuwe strategie
Na het analyseren en onderzoeken kon ik de strategie uitwerken. Hierin verwerkte ik concrete stappen voor elk kanaal om de doelen te bereiken. Als onderdeel van het plan heb ik content kalenders gemaakt voor Dinoland. Hierin nam ik belangrijke events mee. Dit werd uiteindelijk ook gebruikt in de online activiteiten.

website- en webappbeheer

Dinoland jobnight schetsen en Dinoland GuestCompass

Ik beheerde meer dan tien websites en een aantal bijbehorende webapps, grotendeels gemaakt met WordPress en Guest Compass.

Activiteiten:

  • Creëren van content en nieuwe pagina’s.
  • Optimaliseren en installeren van trackingtools (GTM, Hotjar, Search Console). Daarbij ook externe partijen ingeschakeld (voor ticket tracking van Dinoland)
  • Oplossen van technische SEO-problemen met tools zoals Screaming Frog. Ook in samenwerking met de web host voor domein gerelateerde problemen.
  • Samen met ene collega ontwikkelen van een nieuwe website gericht op een lokale minigolfbaan.

 

Webapps
Dinoland en Summercamp bieden webapps aan, maar deze werden niet optimaal ingezet. Ik heb dus nieuwe functies zoals een interactieve dino-ontdekkingskaart en evenementenkalenders toegevoegd.

Social Media

Summercamp & Dinoland posts

Social media was ook een belangrijk onderdeel. Ik beheerde de social media-accounts van Summercamp, Dinoland, Elbobus en meer (Instagram, Facebook en LinkedIn). Daarbij heb ik ook campagnes opgezet en geoptimaliseerd.

 

Werkzaamheden:

  • Contentcreatie: video’s, polls, giveaways, en afbeeldingen (gemaakt met Photoshop, Canva en Premiere Pro).
  • Gemeenschapsbeheer.
  • Opzetten van betaalde campagnes gebaseerd op belangrijke evenementen.

Campaigns

Betaalde advertenties zorgden voor een groot deel van de bezoekers op de websites van Summercamp, Dinoland en Elbobus.

Betaalde advertenties:
Ik beheerde Google Ads-campagnes en werkte samen met een offline marketeer. Die samenwerking was belangrijk voor het succes van de campagnes. Daarnaast heb ik regelmatig de resultaten en uitgaven gepresenteerd om het management op de hoogte te houden.

Voordat ik nieuwe campagnes creëerde voerde ik eerst een zoekwoordanalyse uit. De conclusie was dat het meeste verkeer voornamelijk kwam van mensen die de bedrijven al kenden. Daardoor richtte ik me op meer specifieke, funnel-gebaseerde campagnes.

 

Wervingscampagnes:
Om nieuwe seizoensmedewerkers aan te trekken, voerden we campagnes uit op Google, sociale media en via externe partners. Voor Dinoland leverde dit voldoende kandidaten op; voor Summercamp was dit helaas moeilijker.

 

E-mailcampagnes:
Zoals genoemd waren e-mailcampagnes ook onderdeel van de strategie. Ik startte met een campagne via Mailchimp en stapte later over naar Brevo, op basis van eigen onderzoek naar kosten, functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid. In Brevo had ik een algemene campagne gemaakt gefocust op mensen die eerder al aangegeven hadden mails te willen ontvangen. Het doel van die campagne was dat deze doelgroep opnieuw tickets zou gaan kopen.

Leerpunten

Ik heb een aantal dingen geleerd:

  • Display- en RSA-advertenties niet combineren. Dit verstoort de data.
  • Geen automatische aanbevelingen inschakelen in Google Ads. Dit beperkt controle en kan suboptimale keuzes opleveren.
  • Ambassadeurs creëren binnen het bedrijf. Betrokkenheid van collega’s, zoals de offline marketeer, had meer steun kunnen opleveren voor mijn plannen.