Ga naar de inhoud

Een flyer creëren om deelnemers voor een nieuw muziekproject aan te trekken

Introductie

Voor dit project kreeg ik de opdracht om een flyer te maken ter promotie van een aankomend orkestproject. Deze flyer was specifiek bedoeld voor basisschoolkinderen en hun ouders. Het was een relatief eenvoudig, maar leuk project. Het resultaat was veel aanmeldingen en interesse.

Project duur Type Rol Deliverables
19.8.2024 – 8.9.2024
Freelance project
Designer
Flyer
Drie weken (part-time)
Flyer ontwerp concept 2
Flyer ontwerp concept 3

Achtergrond

Voor dit project kreeg ik de taak om een flyer te maken ter promotie van een aankomend orkestproject. Voordat ik met dit project begon, verzamelde ik informatie van de stakeholders. We bespraken onder andere:

  • De doelen van het project
  • De verwachtingen en voorwaarden van het project, zoals deadlines en bestaande branding
  • De doelgroep en wat we over hen weten
  • Belangrijke informatie die op het promotiemateriaal moet worden weergegeven

Redenen voor het kiezen van een flyer:

  • Lage kosten
  • Doelgroep is lokaal bereikbaar (de flyer zou verspreid worden op scholen)
  • Relatief eenvoudig te creëren

Het project

In dit project was er tijdsdruk, dus besloten de stakeholders en ik dat ik enkele concepten van de flyer zou maken naar beste vermogen. Vervolgens zou ik de flyerconcepten presenteren en zouden de stakeholders feedback geven op wat ik had gemaakt.
Voordat ik begon met ontwerpen, bepaalde ik eerst de hiërarchie van informatie op de flyer. Het belangrijkste was dat mensen begrepen wat er werd gepromoot. Ik legde extra nadruk op dit onderdeel.

Ik koos ervoor om drie snelle concepten te maken. Aangezien de stakeholders een eenvoudige flyer wilden (omdat dit paste bij de algemene esthetiek van andere, gerelateerde promotiematerialen), hield ik hier rekening mee bij het maken van mijn ontwerpen. Na het maken van de concepten presenteerde ik deze aan een groep stakeholders om feedback te verzamelen en een concept te kiezen. De feedback was dat ze de algemene esthetiek mooi vonden, maar dat sommige teksten en kleuren aangepast moesten worden.
Het uiteindelijke ontwerp is hieronder te zien.

Flyer mock-up voor Music4You PIMM project

Leerpunten

Uit dit project heb ik verschillende dingen geleerd:

  • Omgaan met tijdsdruk. Soms is het beter om een ontwerp te starten zonder eerst alle gewenste informatie te verzamelen. Omdat dit een relatief simpel project was en er sprake was van tijdsdruk, was het noodzakelijk om sneller aan het ontwerp te beginnen dan ik gewend was.
  • Flexibiliteit in aanpak. Tijdslimieten vereisten een pragmatische aanpak waarbij ik eerder keuzes moest maken en prioriteiten stelde om het gewenste resultaat te behalen.