Ga naar de inhoud

Strategisch branding, design en marketing gebruiken om de bedrijven van klanten te helpen groeien

Introductie

Tijdens mijn werk bij Optimaal Groeien heb ik aan diverse projecten en taken meegewerkt voor 10+ verschillende klanten. Van content creatie en web design tot en met het creëren van strategieën, dit alles hielp bedrijven groeien.

Om de identiteit van klanten te beschermen heb ik enkele afbeeldingen en details verandert.

Project duur Type Rol Deliverables
15.2.2024 – 1.12.2024
Vaste baan
Designer & marketeer
Content, promo materialen,
11 maanden
landingspagina’s, strategieën,
websites
Page created for a healthcare client

Disclaimer – Deze afbeeldingen zijn bewerkt om de identiteit van klanten te beschermen.

Design of boxes used as promo materials.

Strategische groei aanpak

We hebben voor elke klant strategieën gecreëerd, geoptimaliseerd en uitgevoerd. Deze strategieën waren gebaseerd op deskresearch, interviews met stakeholders, (soms) het maken van empathiekaarten en persona’s, enquêtes, concurrentieanalyses, data-analyse, klikstroomanalyses en meer.


De strategieën die ik heb helpen ontwikkelen, waren essentieel om verschillende doelgroepen te definiëren, in te spelen op gebruikersbehoeften, effectievere content te creëren en over het algemeen effectiever en bewuster te zijn in onze marketing- en brandingactiviteiten.

web user experiences creëren

In de loop van de tijd verschoof mijn verantwoordelijkheid geleidelijk naar het optimaliseren (en creëren) van gebruikerservaringen op websites en het verhogen van conversies door middel van conversie-optimalisatie.

Hieronder noem ik enkele web projecten waaraan ik heb gewerkt en het proces dat ik daarbij heb gebruikt.

Een gebruiksvriendelijke website creëren om de branding en informatievoorziening van een bouwbedrijf te optimaliseren.

Deze klant is gespcialiseerd in speciale bouwoplossingen voor grote projecten. Deze samenwerking was gefocust op branding en design activiteiten.

We begonnen met een interview met stakeholders. Tijdens dit gesprek bespraken we de zakelijke behoeften en doelen voor de website, vereisten, doelgroepen, concurrenten, bestaand onderzoek en klantinzichten. Dit vormde een solide basis voor verder onderzoek.

Vervolgens voerden we uitgebreid onderzoek uit naar de behoeften van de doelgroep, een analyse van de concurrentie en een analyse van de huidige website. Enkele belangrijke inzichten waren:

  • Het belang van certificeringen voor klanten.
  • De noodzaak om duidelijk te communiceren wat wordt aangeboden, omdat deze klanten werken met veel verschillende stakeholders in hun projecten. Dit hielp ook bij het begrijpen van het besluitvormingsproces van potentiële klanten.


Daarnaast interviewde ik een verkoopvertegenwoordiger en een productiemedewerker van het bedrijf. Het gesprek met de verkoopvertegenwoordiger gaf inzicht in de toegevoegde waarde van het bedrijf voor klanten, terwijl het gesprek met de productiemedewerker ons hielp begrijpen waarom mensen graag bij het bedrijf willen werken (een vacaturepagina was een belangrijke eis).

Conceptontwikkeling
Op basis van het onderzoek begon ik een concept te ontwikkelen voor de website, bestaande uit een sitemap, functionele vereisten en aanbevelingen. Ik maakte ook een eerste ontwerp (van de homepage) in WordPress.

Feedbacksessie
Het was belangrijk om feedback te verzamelen over het concept en het eerste ontwerp. Dit deed ik samen met de stakeholders van het project. Over het algemeen waren ze tevreden over het concept en ontwerp, maar wilden ze enkele kleine aanpassingen en toevoegingen. Na het doorvoeren van deze wijzigingen kon ik beginnen met het bouwen van de website.

De website bouwen
Ik begon met het bouwen van de website. De belangrijke pagina’s en hun inhoud waren al bepaald, dus ik kon direct aan de slag. Ik gebruikte Breakdance om de verschillende pagina’s te maken. Dit gebruiksvriendelijke tool leverde snel goede resultaten op. Binnen enkele dagen had ik het grootste deel van de pagina’s gereed.

Screenshot of the home page of a construction client

Een screenshot van een deel van de homepagina op mobiel.
Disclaimer – deze afbeelding is bewerkt om de identiteit van de klant te beschermen

Een one page website upgraden om zichtbaarheid te verhogen, completere informatie te bieden en conversies te verhogen.

Page created for a healthcare client

Een screenshot van een deel van de “voor zorginstellingen” pagina.
Disclaimer – deze afbeelding is bewerkt om de identiteit van de klant te beschermen

Deze klant is gespecialiseerd in het verbinden van zorgmedewerkers met bedrijven. De samenwerking omvatte brede marketing- en brandingactiviteiten. Bij aanvang had deze klant een zeer eenvoudige website, waardoor ze hun twee belangrijkste doelgroepen niet goed bereikten. Naast de website beschikten ze over twee belangrijke producten:

  • Een app voor zorgmedewerkers.
  • Een dashboard voor bedrijven die zorgmedewerkers zoeken.

Deze twee producten waren een USP voor dit bedrijf.

Stakeholder interviews
We begonnen met meerdere interviews met stakeholders om een goed beeld te krijgen van de behoeften van de klant. Tijdens de ontwikkeling van de webpagina’s organiseerden we feedbacksessies om het werk te verfijnen.

Audits en strategiebepaling
In dit project was de scope van activiteiten wat groter dan de het voorgenoemde project. We waren verantwoordelijk voor alle marketing activiteiten van deze klant (inclusief branding), dus het proces was wat anders.

Ik was verantwoordelijk voor de inhoud, CRO en advertenties tijdens de auditfase. Dit leverde waardevolle inzichten op in de behoeften van gebruikers en verbeterpunten voor functionaliteiten en content op de website.

Concurrentieanalyse
Door concurrenten te analyseren ontdekte ik veel verbeterpunten. Deze inzichten deelden we met de stakeholders, wat hielp om hen te overtuigen van de noodzaak van bepaalde functies en inhoud.

Dit resulteerde in de creatie van een nieuwe informatie architectuur voor de website. Dit bestond o.a. uit een sitemap en content audit. Dit hielp me om meer efficiënt en doordacht te zijn bij het creëren van nieuwe pagina’s.

Enquêtes
Om meer inzicht te krijgen in hoe gebruikers de app en het dashboard waardeerden, creëerde ik een enquête. De resultaten hielpen niet alleen bij productverbeteringen, maar zorgden er ook voor dat we preciezer konden zijn in de informatie die we op de website toonden.

Complete herlancering van een transport website om zichtbaarheid te verhogen, gebruikers beter te informeren en meer interesse te creëren.

Deze klant, actief in het transport van diverse goederen, had een verouderde website die belangrijke informatie over hun duurzaamheid en innovatieve technologie niet goed communiceerde.

Daardoor waren zij ontevreden over de website en kregen gebruikers verouderde informatie over het bedrijf. Dit was ook een uitgebreide samenwerking waarbij we naast de website verantwoordelijk waren voor brede online marketing en branding activiteiten. Ik heb de website samen met een collega gecreëerd.

Stakeholder interviews
We begonnen met stakeholder interviews. Hierdoor verkregen we belangrijke informatie over verwachtingen, doelen en brede requirements voor hun website en andere marketing projecten.

Audits en strategiebepaling
Ik was verantwoordelijk voor de CRO, SEA en content audits. Deze audits vormden het fundament voor de uiteindelijke website.

Concurrentieanalyse
Een concurrentieanalyse was ook in dit project belangrijk. De concurrent had websites die veel beter aansloten op de behoeften van gebruikers, dus analyseerden we de concurrenten om best practices te genereren.

Conceptontwikkeling
We gebruikten de analyses om een concept voor de website te creëren. Dit bestond uit een sitemap en requirements. We wisten dat we ons wilden focussen op de onderscheidende factor tegenover concurrenten, dus legden we de nadruk op duurzaamheid en technologie.

Figma ontwerpen
We hebben Figma gebruikt om wireframes en mid-fi ontwerpen te creëren voor de belangrijkste pagina’s. De wireframes definieerden het skelet van de site en gaven ons en de klant een gedeeld begrip van de locatie van functionaliteiten en informatie.

We gebruikten de mid-fi ontwerpen voor feedback van stakeholders en enkele gebruikers. We ontworpen ze mobile-first om efficiënt met de ruimte om te gaan en omdat veel gebruikers de oude site met hun telefoon bezochten.

Webdevelopment
Na goedkeuring begonnen we de website te ontwikkelen. Het kostte meerdere iteraties om tot de uiteindelijke website te komen, omdat we feedback ontvingen die leidde tot grote veranderingen. Helaas miste de klant ook een aantal feedback sessies waardoor het proces langer duurde dan nodig was.

Screenshot of the home page of a transportation client

Een screenshot van een deel van de homepagina.
Disclaimer – deze afbeelding is bewerkt om de identiteit van de klant te beschermen

Leerpunten

Ik heb een aantal dingen geleerd:
 
  • De behoefte aan sterke communicatie tussen ons en klanten. Veel klanten verwachtten complete ontzorging, maar wilden ook de controle behouden (in het bijzonder bij de websites). Dit leidde soms tot vertragingen door gebrek aan feedback.
  • Het belang van het overtuigen van klanten dat de behoeften van gebruikers belangrijker zijn dan persoonlijke voorkeuren.